Adif conclou les obres de supressió del darrer pas a nivell de Malgrat de Mar (Barcelona)

30/09/2010

Actuacions per a la millora de la seguretat en la xarxa d’ample convencional


  • Per a la seva eliminació s’ha construït una variant de la carretera BV-6001 i un pas superior. Els treballs han representat una inversió superior als 3 milions d’euros

Adif ha conclòs les obres de supressió del darrer pas a nivell de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet, que se situava en el terme municipal de Malgrat de Mar, i per a les quals s’han invertit 3.084.933,8 euros (IVA inclòs). Aquesta actuació té caràcter d’obra por compte de l’Estat i es realitza amb càrrec al Contracte Programa subscrit entre Adif i l’Administració General de l’Estat.

Per a la supressió del pas a nivell, ubicat en el punt quilomètric 58/260 de l’esmentada línia ferroviària, s’ha construït una variant i un pas superior. L’execució d’aquests treballs ha permès incrementar la seguretat de vehicles, vianants i circulacions ferroviàries al seu pas per aquesta població de la comarca barcelonina del Maresme.

Per a això, s’ha construït una variant de la carretera BV-6001 que permet salvar la infraestructura ferroviària amb la construcció d’un pas superior per a vehicles. La variant, amb una longitud total de 1.180 m, i el pas superior disposen d’una calçada de 9 m d’ample, amb dos carrils de 3 m, vorals d’1 m a ambdós costats i espais laterals de 0,5 m.

Els treballs també han comprès la construcció d’una rotonda amb un radio interior de 14 m i exterior de 22 m, i el condicionament de dos camins d’accés, de 60 i 160 m de longitud respectivament, que s’han pavimentat.

Per la seva banda, el pas superior, que es situa a l’alçada del punt quilomètric 58/111 de la línia ferroviària Barcelona-Mataró-Maçanet, té una amplada de plataforma de 10 m, la seva estructura és esviada (obliqua respecte el seu eix), i compta amb un espai central entre els eixos de suport de bigues amb una longitud d’entre 28,4 y 24,8 m.

De forma prèvia, es va haver d’adaptar dues obres de drenatge transversal a les recomanacions de disseny de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), el que va tenir com a resultat l’execució de dos viaductes d’estreps prefabricats i taulers de bigues tipus doble T. La fonamentació dels estreps incorpora una protecció especial per a fer front a la possible erosió provocada per l’aigua. El primer dels viaductes és d’un sol espai central d’uns 16 m de llum; mentre que l’altre té dos vans (per a coincidir amb l’estructura existent sota el ferrocarril) de 26 m de llum.

Complementàriament, també s’ha executat el desviament de diverses línies elèctriques. Per a això, s’ha realitzat una variant de línia de mitja tensió, inclòs el soterrament de part de la mateixa i la instal·lació d’un nou centre de transformació, i una variant de línies subterrànies i aèries de baixa tensió.

L’execució d’aquesta obra ha permès eliminar el darrer pas a nivell existent en Malgrat de Mar, després de la supressió, l’any 2005, dels altres dos passos que es situaven en el nucli urbà, mitjançant la construcció de passos inferiors per a vianants i vehicles.

Aquesta actuació s’inscriu en el pla d’inversions que Adif està portant a terme per a millorar la seguretat i integració de les infraestructures ferroviàries de la xarxa d’ample convencional a Catalunya entre les que destaquen, a més de la supressió i protecció de passos a nivell mitjançant senyalització lluminosa i acústica, la instal·lació de tancaments, la construcció de passos inferiors i superiors, campanyes de sensibilització i altres actuacions.

D’altra banda, Adif i la Diputació de Barcelona han signat un conveni amb objecte d’establir les bases de col·laboració de la Diputació de Barcelona en les obres executades per Adif relatives a la supressió del pas a nivell i que consisteixen en la construcció de la variant de la carretera BV-6001, entre els punts quilomètrics 3,185 i 4,091. Aquesta col·laboració es materialitza en la realització de treballs complementaris de senyalització horitzontal i vertical i la instal·lació de proteccions laterals en el nou vial.