Mesures per a l'impuls de la recuperació econòmica i l'ocupació que el Govern d'Espanya ha posat en marxa mitjançant del Reial decret 6/2010

Mesures  per a l'impuls de la recuperació econòmica i l'ocupació que el Govern d'Espanya ha posat en marxa mitjançant del Reial decret 6/2010

09/06/2010

El Delegat del Govern a les Illes Balears, Ramon Socías s’ha reunit amb Organitzacions, Associacions i Col•legis professionals per posar en comú temes relacionats amb l’aplicació de les noves mesures fiscals reflectides en el R.D.6/2010.

Aquestes mesures que es van aprovar en el Consell de Ministres del passat 9 d'abril, són un conjunt d'iniciatives destinades a reforçar la capacitat del nostre teixit productiu amb l'objectiu d'impulsar el creixement de l'economia espanyola i, amb ell, la creació d'ocupació, i de fer-lo sobre unes bases més sòlides i sostenibles, garantint el suport de les institucions públiques a aquest creixement.


El contingut del Decret Llei és el fruit de les negociacions mantingudes pel govern amb els grups parlamentaris i plasma els principals punts de consens sobre el document de propostes del Govern.


Incorpora, a més, els suggeriments de molts dels partits polítics.
Les mesures contingudes en aquest paquet legislatiu s'inscriuen en el programa de treball de l'Estratègia per a una Economia Sostenible, presentada pel president del Govern el passat 2 de desembre.


El Govern entén que el Reial decret Llei actua sobre àmbits en els quals resulta d'urgent necessitat l'aprovació de reformes per a afermar la recuperació econòmica i afavorir la creació d'ocupació.


El Reial decret Llei s'estructura temàticament entorn de distints d'actuació que persegueixen el foment de la rehabilitació d'habitatges, la configuració d'un marc més propici per a l'activitat empresarial, el suport a les PYMES, la protecció dels ciutadans més vulnerables a la situació econòmica i la millora de l'entorn regulatori en els sectors energètic i financer.

• IMPULS A LA REHABILITACIÓ D'HABITATGE
Com capítol un, el Decret Llei inclou un conjunt de reformes destinades a recuperar l'activitat en el sector de la construcció per la via, fonamentalment, de l'impuls fiscal a la rehabilitació d'habitatges, contribuint a més a l'eficiència i estalvi energètic i propiciant increments en els nivells d'ocupació i activitat d'un sector especialment afectat per la crisi.
Dintre d'aquest capítol s'inclou la creació d'una nova deducció temporal en l'IRPF per les obres de millora en l'habitatge habitual que es realitzin fins al 31 de desembre de 2012, sempre que tinguin per objecte, entre uns altres, la millora de l'eficiència energètica, la substitució d'instal•lacions de subministraments o la creació d'infraestructures que afavoreixin l'accessibilitat.


Permetrà deduir-se el 10% de les quantitats invertides, amb un límit màxim anual de 4.000 euros, als contribuents la base imponible dels quals sigui inferior a 33.007 € , i es reduirà progressivament fins als 53.007,20 € de base imponible. El límit durant tots els anys de vigència de la norma és de 12.000 euros per habitatge. Per altra banda, s'establix l'aplicació del tipus 0 del IGIC per a tot tipus d'obres de renovació i reparació d'habitatge realitzades fins al 31 de desembre de 2012.
També s'amplia el concepte de rehabilitació estructural tant en el IGIC, a través de la definició d'obres anàlogues i connexes a les estructurals, el que permetrà reduir els costos fiscals d'aquesta activitat.

• ESTÍMULS PER A L'ACTIVITAT EMPRESARIAL
Altre grup de mesures estan orientades a afavorir l'activitat empresarial a partir de reformes de caràcter administratiu i fiscal.
Dintre d'aquest epígraf destaca la reforma de la Llei de Contractes del Sector Públic per a permetre el manteniment de les relacions contractuals amb l'Administració a les empreses que hagin sol•licitat la declaració voluntària de concurs de creditors, sempre que aquesta hagi adquirit eficàcia a través d'un conveni, així com la devolució de la garantia dipositada pel contractista i la cessió del contracte quan aquest no pugui garantir la seva execució.
En aquest mateix sentit també es modifica la Llei de Subvencions per a permetre que les empreses que es declarin voluntàriament en concurs de creditors puguin seguir percebent-les.
En el plànol fiscal, es modifica la normativa del IGIC amb l'objectiu de flexibilitzar els requisits per a recuperar les quotes repercutides de l'impost en els casos de factures total o parcialment incobrables; i es prorroga per a 2011 i 2012 la llibertat d'amortització d'inversions en l'Impost de Societats sempre que es mantingui l'ocupació.
Les reformes en aquest camp arriben a també a la Llei del Sòl per a poder aplicar un coeficient corrector vinculat amb els preus de mercat en la valoració del sòl agrari i per a estendre fins al final de 2011 la possibilitat d'aplicació de la legislació anterior en la valoració de sòls definits com urbanitzables; a la regulació de les assegurances de crèdit a l'exportació perquè les cobertures atorgades puguin instrumentar-se mitjançant garanties o segurs de crèdit, i a les taxes aeroportuarias.

• SUPORT A PYMES
Les petites i mitjanes empreses tenen una rellevància inqüestionable dintre del teixit industrial espanyol i, per aquesta raó, el Govern les ha situat des d'un primer moment en el centre de la seva acció política contra la crisi econòmica.
Aquest nou paquet de mesures busca fonamentalment introduir nous mecanismes de suport financer i reduir les càrregues administratives en l'àmbit tributari. Per a pal•liar els problemes d'accés al crèdit, s'instruïx al ICO perquè agiliti els procediments de licitació necessaris per a la posada en funcionament del programa de finançament directe a PYMES i autònoms de manera que estigui operatiu abans del 15 de juny de 2010.
A més, el decret flexibilitza el funcionament dels fons de titulización de crèdits a petites i mitjanes empreses, els FTPYME, de manera que els fons derivats de la titulització puguin destinar-se a finançar actiu circulant.
En el camp de la reducció de càrregues administratives, es modifica la Llei de l'Impost de Societats per a exonerar de les obligacions de documentació respecte a les operacions vinculades a les empreses de reduïda dimensió quan aquestes operacions en el seu conjunt no superen la quantia de 100.000 euros per exercici. Aquesta exoneració no serà operativa per a les operacions amb paradisos fiscals.


• PROTECCIÓ ALS CIUTADANS
La iniciativa aprovada fa especial èmfasi en la protecció dels segments socials més vulnerables i més exposats a la crisi.
Per a intentar avançar en aquest objectiu s'eleva el llindar de inembargabilidad establert en la Llei d'Enjudiciament Civil en els casos que el preu obtingut per la venda de l'habitatge habitual hipotecada sigui insuficient per a cobrir el crèdit garantit. Aquest llindar s'eleva en un 10% sobre l'actual, fixat en el Salari Mínim Interprofessional, incrementant-se en un 20% addicional per cada membre del nucli familiar que no disposi d'ingressos propis regulars, salari ni pensió.
La norma inclou l'exempció en l'Impost sobre la Renda, amb un límit de 1.500 euros, de les quantitats satisfetes per les empreses per a desplaçaments entre l'habitatge i el centre de treball en transport públic col•lectiu.

• MESURES EN EL SECTOR ENERGÈTIC I FINANCER
Finalment, el Reial decret Llei de Mesures per a l'Impuls de la Recuperació Econòmica i l'Ocupació també incorpora actuacions en sectors estratègics de l'economia espanyola, com l'energètic i el financer.
En l'àmbit financer, les modificacions estan orientades a clarificar el règim aplicable als sistemes institucionals de protecció (SIP) en aspectes relatius al seu règim de consolidació comptable i d'adhesió al Fons de Garantia de Dipòsits, a fi de garantir la seva seguretat jurídica; a reduir els terminis i tràmits associats al funcionament del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB) per a accelerar les reestructuracions en el sector financer, i a permetre que els fons de titulización d'actius es converteixin en titulars dels immobles, drets i quantitats resultants de les rematades dels préstecs hipotecaris dels quals són titulars com a conseqüència del seu titulización.
Pel que fa al sector energètic, s'inclouen mesures que tenen com objectiu crear les condicions per a impulsar les empreses de serveis energètics, molt rellevants per a la modernització del sector, així com altres relatives a la titulización del dèficit de tarifa del sistema elèctric i a la creació i regulació de la figura del gestor de recarrega energètica per a impulsar l'ús del vehicle elèctric.