El túnel del Perthus, un exemple de collaboració transfronterera Espanya-França i d'innovació permanent en seguretat

11/02/2019


El Comitè de seguiment, que s'ha reunit avui, ha acordat seguir avançant en la revisió i millora del Pla de Socors Binacional (PSB) que estarà acabat aquest any


La millora contínua de la seguretat és l'objectiu compartit de les delegacions espanyola i francesa que es donen cita en el Comitè de Seguiment del túnel del Perthus, el tram ferroviari de Secció Internacional (SI) i doble via entre les localitats de Llers, prop de Figueres en territori espanyol, i Li Soler, prop de Perpignan, en territori francès.

Ambdues delegacions s'han reunit aquest matí per compartir informació sobre els avanços en la revisió del Pla de Socors Binacional (PBS) un document en contínua millora que es nodreix de les aportacions dels professionals experts en emergències de tots dos costats de la frontera.

En la reunió d'avui, de caràcter informatiu, per part espanyola han estat presents el subdelegat del Govern a Girona, Albert Bramón Vives, la Cap de Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, Carmen Raposo, representants de la Policia Nacional, Guàrdia Civil, Protecció Civil, Bombers, Mossos d'Esquadra i del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) de Catalunya.

La part francesa, ha estat representada per la Directora del Gabinet del Prefecto de Pirineus Orientals, Edwige Darracq, el Cap de Protecció Civil, Luc Montoya Pompiers, Gendarmería i el Service d'Aide Médicale d'Urgence (Servei d'Ajuda Mèdica d'Urgència) SAMU.

Per part del Gestor de la Infraestructura, Línia Figueras-Perpignan (LFP), ha acudit el seu Director General, Petros Papaghiannakis, acompanyat dels responsables de seguretat i operacions de l'empresa, participada al 50% pels dos gestors d'infraestructures nacionals de tots dos països: ADIF i SNCF Réseau.

La Cap de Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, ha estat la persona encarregada d'exposar als integrants del Comitè les conclusions dels grups de treball que, des de l'última reunió el passat mes d'abril, han continuat treballant en la revisió del Pla de Socors amb la previsió de tancar el document aquest any. Carmen Raposo, també s'ha referit a la preparació del proper simulacre d'emergències conjunt que es concretarà en la reunió de març del Comitè de Seguretat, el màxim òrgan intergovernamental de coordinació de la gestió i seguretat del túnel del Perthus.

El Pla de Socors Binacional (PSB) va ser aprovat per les autoritats espanyoles en 2010 i actualitzat en 2014. Aquest pla té per objectiu facilitar la gestió i limitar les possibles conseqüències d'una situació d'emergència en el túnel del Perthusús. Així mateix, preveu la realització d'exercicis operatius sobre el terreny, combinats amb exercicis de despatx, organitzats de forma alternativa per la part francesa i la part espanyola, en principi, en períodes bianuals.

La línia Figueres-Perpignan té una longitud de 45 km, 24 km en territori francès i 20 km en sòl espanyol; amb un túnel de 8,4 km en el seu traçat, el túnel del Perthuúus,  fa de frontera entre tots dos països. Aquest túnel, està equipat amb diversos sistemes de seguretat i és operat mitjançant uns procediments de seguretat extremadament rigorosos. La línia, gestionada per la  Línia Figueras Perpignan S.A., és utilitzada per trens de  viatgers i de mercaderies (inclòs el transport de matèries perilloses) i resulta estratègica per al trasllat de mercaderies des del Port de Barcelona a tota Europa

LFP Perthus