El Govern manté la seva ferma voluntat de seguir cooperant amb la Generalitat en el desenvolupament de l’Estatut de Catalunya

09/08/2008

Dos anys de l’entrada en vigor del nou Estatut


  • Des de l’entrada en vigor del nou Estatut de Catalunya, s’han aprovat onze traspassos de funcions i serveis a aquesta comunitat autònoma 
  • El passat 30 de juliol, la Comissió Bilateral Estat-Generalitat de Catalunya va acordar, a més, el traspàs de la Inspecció de Treball i de la gestió inicial de les autoritzacions de treball, i va obrir quatre noves ponències per continuar amb el desenvolupament estatutari
  • En aquest període, també s’han aprovat quatre convenis de col•laboració entre ambdues administracions 
  • En compliment de la Disposició Tercera de l’Estatut, s’han acordat un conjunt d’actuacions que suposen una inversió addicional de 787 milions d’euros

Des de l’entrada en vigor del nou Estatut de Catalunya, del que ara es compleixen dos anys, el Govern d’Espanya ha demostrar el seu ferm compromís amb el desenvolupament de la reforma estatutària.

En aquests dos anys, l’Executiu ha aprovat el traspàs d’onze funcions i serveis a la Generalitat de Catalunya, amb un cost efectiu de 78.962.172,16 milions d’euros, i ha tancat quatre acords de col·laboració amb diferents departaments del Govern català. A més, s’han aprovat quantitats addicionals que es lliuraran per un sol cop i que estan destinades a inversions a l’Hospital Clínic i Provincial de Barcelona (110 milions d’euros) i en nous òrgans judicials (6.663.492,07 euros).

Els acords assolits per ambdues administracions s’han produït en el marc de les tres comissions creades pel nou Estatut i encarregades del seu desenvolupament: la Comissió Bilateral Catalunya-Estat, la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat, i la Comissió de Transferències Administració de l’Estat-Generalitat de Catalunya.

TRASPASSOS APROVATS

Des de l’aprovació de l’Estatut s’han acordat els següents traspassos (no tots són traspassos derivats del nou Estatut, però sí materialitzats després de la seva aprovació):

• Hospital Clínic i Provincial de Barcelona (Real Decret 1267/2007, de 24 de setembre).Té un cost efectiu de 75 milions d’euros que s’incorporaran al sistema de finançament autonòmic i 110 milions a lliurar d’un cop entre 2008 i 2012.
• Ordenació i gestió del litoral, 1a fase (Real Decret 1404/2007, de 29 d’octubre) Es va acordar la gestió, l’atorgament i la vigilància sobre determinades autoritzacions, com les dels usos de temporades i les d’ocupació amb instal•lacions desmuntables o amb béns immobles.
 Gestión de l’ISBN i ISSN (Real Decret 1405/2007, de 29 d’octubre).
• Declaració d’utilitat pública d’associacions i aplicació dels beneficis fiscals a associacions i fundacions (Real Decret 1266/2007, de 24 de setembre).
• Ampliació de funcions i servies en matèria d’agricultura (Real Decret 1268/2007, de 24 de setembre).
• Ampliació de medis patrimonials adscrits als seveis traspassats a la Generalitat de Catalunya per Real Decret 2646/1985, de 27 de desembre, en matèria d’obres hidràuliques -Presa de la Llosa del Cavall- (Real Decret 232/2008, de 15 de febrer).
• Ampliació de medis per al funcionament de l’Administració de Justícia. Té un cost efectiu de 1.725.085,20 euros i es lliuraran d’un cop 6.663.492,07 euros per despeses corrents i inversions.
• Ordenació i gestió del litoral, segona fase. Amb aquest acord es completa el marc estatutari en aquesta matèria, traspassant ara les funcions relatives a les concessions sobre el domini públic marítimo-terrestre, autoritzacions de servitud de pas i sancions. Es traspassen 34 llocs de treball i el cost efectiu és de 1.770.344,90 euros.
• Homologació i convalidació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris. Aquest acord, amb un cost efectiu de 53.634,36 euros,  permetrà a la Generalitat dictar la resolució d’homologació i convalidació del títol estranger no universitari i emetre la credencial corresponent.
• Comunicacions electròniques. Amb aquest traspàs la Generalitat passarà a gestionar a Catalunya el registre d’instal·ladors i les actuacions administratives en matèria d’infrastructures comuns de telecomunicacions en edificis. El cost efectiu és de 101.475,34 euros.
• Ampliació de medis traspassats en matèria d’obres hidràuliques. Es traspassa la titularitat dels béns integrants de les obres de reutilització de l’efluent de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals del Baix Llobregat.

Tots aquests traspassos ja acordats per la Comissió Mixta de Transferència del 29 de juliol han estat reflectits en Reals Decrets aprovats pel Consell de Ministre en la seva reunió del dia 1 d’agost, és a dir, només tres dies després de la Comissió Mixta.

NOUS ACORDS

En aquesta mateixa línia de seguir avançant en el desenvolupament de l’Estatut, la Comissió Bilateral ha seguir treballant per materialitzar nous traspassos de competències. A la darrera reunió, celebrada el passat 30 de juliol, es va arribar als següents acords:

• Acord sobre les autoritzacions inicials de treball en matèria d’immigració. En virtut d’aquest traspàs, que fa referència a les autoritzacions inicials de treball, correspondrà a la Generalitat la competència executiva en matèria d’autorització de treball dels estrangers que tinguin una relació laboral que es desenvolupi a Catalunya. Aquesta competència s’exercirà en necessària coordinació amb la que correspon a l’Estat en matèria d’entrada i residència d’estrangers.

• Inspecció de Treball. L’acord preveu que la Generalitat assumeixi, a partir de l’1 de juny de 2009, la competència executiva sobre el servei de la Inspecció de Treball en l’àmbit local (òrgans, funcionaris i mitjans materials).

Aquest dos importants traspassos hauran de formalitzar-se en una propera Comissió Mixta de transferències.

En la mateixa reunió es van constatar avenços importants per al traspàs del servei de Rodalies de RENFE de Barcelona, així com un relació amb el traspàs de les beques i ajuts d’estudi. Tanmteix, es va decidir l’apertura de quatre noves ponències tècniques.

- Formació i titulacions pesqueres i despatx, registre i seguretat a embarcacions.
- Titularitat de les biblioteques provincials ubicades a Catalunya.
- Gestió del registre de múltiplex i resolució de conflictes entre operadors de radiodifusió.
- Assegurança escolar.

ALTRES ÀMBITS DE COL·LABORACIÓ

La Comissió Bilateral ha estat una gran impulsora d’acords de col•laborarció entre l’Estat i la Generalitat en àmbit com:
• Notaries i registres. El  18 d’abril de 2007 es va subscriure un Protocol de col·laboració entre el Ministeri de Justícia i la Generalitat per facilitar l’exercici de les noves funcions executives assumides per la Generalitat en aquesta matèria. En aquest sentit, s’han efectuat per la Generalitat dues convocatòries per a la provisió de notaries vacants, donant-se així compliment al previst a l’article 147.1 de l’ Estatut.
• Seguretat Privada. El 27 de desembre de 2007 es subscriure un conveni que permetrà a la Generalitat el control sobre la seguretat privada a Catalunya, en compliment de l’article 163 de l’Estatut.
• Emergències radiològiques. El darrer 10 de gener es va signar un conveni de col·laboració entre el Consell de Seguretat Nuclear i la Generalitat, que té com a objectiu l’intercanvi d’informació i la col•laboració en la planificació, preparació i resposta davant situacions d’emergència radiològica. Amb això es dona compliment parcial a la previsió de l’article 132.4 de l’Estatut.
• Meteorologia. S’ha assolit un acord que es traduirà en un conveni marc i dos convenis específics per al tractament de la duplicitat d’equips i instal•lacions i intercanvi i l’ús de les dades d’ambdós serveis meteorològics, i per a la gestió compartida de l’anomenada Xarxa Climatològica Ordinària de l’Agència Estatal de Meteorologia a Catalunya. Els textos del conveni marc i del primer dels específics estan ja preparats per a la seva signatura.

En la darrera reunió de la Comissió Bilateral es va encarregar a la Subcomissió de cooperació i col·laboració que concreti determinats  supòsits de cooperació en matèries com Emergències i Protecció Civil: Aigua i obres hidràuliques; Investigació; Relacions amb les Entitats Religioses; Fires; Estadística i Corporacions de drets públic. Tanmateix, es va acordar crear un grup de treball conjunt de la Comissió Bilateral i la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals per al desenvolupament dels mecanismes de participació de la Generalitat en institucions i organismes de l’Estat.

INVERSIONS EN INFRASTRUCTURES

Amb l’objectiu de desenvolupar el madat contingut en la Disposició Addiconal Tercera de l’Estatut, la Comissió Bilateral Estat-Generalitat va acordar a l’octubre de 2007 la posada en marxa de la Subcomissió d’Infrastructures i Equipaments així com la creació, depenent d’aquesta, del grup de treball que ha celebrat dos reunions el 8 de gener i el 12 de febrer de 2008. La primera tasca encomanada a aquest grup va ser elaborar un pla de projectes concrets que permetria completar el previst a la disposició addicional tercera de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.

El 12 de febrer el grup de treball de la Subcomissió d’Infrastructures de la Bilateral Generalitat-Estat va acordar un conjunt de projectes que suposes una inversió addicional de l’Estat a Catalunya per un import de 787 milions d’euros.

D’aquesta quantitat, destaquen els més de 357 milions d’euros,  autoritzats pel Consell de Ministres el dia 6 de juny, que es destinaran a l’impuls de les noves actuacions en ferrocarrils (especialment en la xarxa de Rodalies de Barcelona) i carreteres.

A aquesta actuació es sumar el Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, que invertirà 168,8 milions més dels inicialment previstos als Pressupostos d’aquest any. D’aquests, 160,27 milions d’euros es canalitzaran a través d’un conveni que es va signar el passat 29 de juliol amb la Generalitat per completar les actuacions relatives al cicle de l’aigua.

En la darrera reunió de la Comissió Bilateral, el Govern català va presentar la seva proposta sobre les inversions a realitzar per part de l’Estat a Catalunya fins al 2013. La proposta s’analitzarà en el marc de la Subcomissió d’Infrastructures i equipaments de la Comissió Bilateral, que haurà de tancar un acord abans de 6 mesos.

La Subcomissió d’Infrastructures i Equipaments haurà de seguir treballant fins al 2013 per donar compliment a l’Estatut en aquest sentit.

CONFLICTIVITAT
 
Respecte a la conflictivitat, si bé la mateixa durant l’anterior legislatura va disminuir notablement respecte a la legislatura anterior (VII legislatura l’Estat va plantejar 10 impugnacions, a la VIII legislatura: 1 impugnació/// VII legislatura Catalunya va plantejar 49 impugnacions, en la VIII 17 impugnacions), és necessari seguir incidint en la reducció de la mateixa. En aquest sentit, durant la passada comissió Bilateral es va tancar un acord sobre el conflicte plantejat en relació a la LOREG i la Llei de Desenvolupament sostenible del medi rural. Tanmateix, s’ha acordat iniciar converses en relació a la Llei per a l’exercici de les professions de l’esport i a la Llei del Llibre Tercer del Codi Civil de Catalunya.

La Comissió Bilateral també  va acordar la constitució d’un grup dee treball sobre l’activitat relacionada amb les subvencions per tal de prevenir possibles conflictes derivats de l’atorgament de subvencions en àmbits en què la Generalitat té competències exclusives.