El Ministeri de Foment, el DPTOP i l’Ajuntament de Mollet presenten el protocol per la integració de la línia Barcelona-Puigcerdà al municipi

28/04/2008

  • L’actuació inclou el soterrament d’un tram de 1,7 quilometres de la línia fèrria Barcelona-Puigcerdà, al seu pas pel nucli urbà de Mollet del Vallès, i el trasllat de l’actual estació a una nova ubicació més cèntrica.
  • El projecte permetrà recuperar per la ciutat l’espai ocupat actualment pel ferrocarril, superfície on es crearan nous espais públics, equipaments, serveis i vivendes.
  • Dels prop de 140 M€ del cost total estimat d’aquest projecte, el Ministeri assumirà el 40%, mentre que la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet del Vallès finançaran el 60%.
  • L’obra s’emmarca dins el projecte global de desdoblament de via del tram entre Montcada i Vic de la línia Barcelona- Puigcerdà, impulsat por el Ministeri de Fomento.

Actualment, el Ministeri de Foment, d’acord amb el Pla Estratègic d’Infrastructures i Transport (PEIT), està redactant l’estudio informatiu del desdoblament del tram de via única entre Montcada i Vic de la línia fèrria Barcelona-Puigcerdà. L’objectiu d’aquesta actuació és augmentar la capacitat de la línia i reduir, així, les freqüències de pas per poder atendre els increments de demanda. Amb això es pretén, millorar la qualitat dels serveis de transport, i integrar, al mateix temps, la infrastructura de la Línia en el medi urbà pel que discorre.

Amb aquest objectiu, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs, van firmar el passat 25 de març un protocol per establir les bases per la integració del tram de la Línia Barcelona-Puigcerdà al seu pas pel municipi.

Soterrament i nova estació

El protocol que ara es presenta, subscrit per les tres administracions implicades en aquest projecte, inclou com a principals actuacions a dur a terme en el municipi les seguents:

  • Soterrament del tram urbà de la Línia Barcelona- Puigcerdà: per integrar el tren en el municipi, es soterrarà un tram de 1,7 quilometres, des del carrer Onze de Setembre fins el pas inferior situat a l’avinguda Rívoli. Això permetrà recuperar aquest espai per l’ús ciutadà, així com millorar sensiblement el paisatge urbà en aquest punt. Aquesta actuació es durà a terme en el marc del projecte de desdoblament del tram de via única entre Montcada i Vic, l’estudio informatiu del qual esta redactant el Ministeri de Foment.
  • Trasllat de l’estació al centre del municipi: amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat pels usuaris, es construirà una nova estació més cèntrica, ubicada a uns 700 metros més al nord, dins del tram de via soterrat, entre la Rambla de la Unió i l’avinguda de Caldes de Montbuí. 

Integració i urbanització de l’entorn

D’altra banda, la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet s’encarregaran dels projectes per l’urbanització del sòl alliberat pel soterrament del tren i dels nous equipaments urbans que es puguin construir, així com impulsar les modificacions del planejament municipal que siguin necessàries per ordenar i classificar el sòl necessari.

Pel finançament de les obres es comptarà amb els aprofitaments urbanístics que s’atorguin als sòls alliberats. A aquests sòls se’ls atribuirà un aprofitament d’almenys 34.500 m2 construïts, amb uns usos d’acord amb la seva situació. Del total de l’aprofitament destinat a  ús residencial es destinarà un 30% a la construcció de vivenda protegida. Amb l’objectiu d’impulsar totes les actuacions incloses en aquest protocol, les tres administracions subscriuran posteriorment els convenis de desenvolupament precisos per definir i detallar el paper i l’aportació econòmica de cada una d’elles.

Finançament de les obres

El projecte de soterramiento del tram urbà de la via  i el trasllat de l’  estació a Mollet del Vallès compta amb un pressupost aproximat de 140 M€. D’acord amb el  protocol firmat, el Ministeri de Foment aportarà el 40%, mentre que la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet del Vallès assumiran el 60% restant.

A més, els ingressos aconseguits amb  els beneficis urbanístics derivats del soterramiento d’aquest tram de via serviran per finançar part de la inversió global del projecte.

Per vetllar pel compliment d’aquest protocol es crearà una comissió de seguiment integrada pelr Departament de Política Territorial i Obres Públiques, el Ministeri de Fomento,  i l’Ajuntament de Mollet del Vallès.