L'Institut de la Dona i el Club de Creatius/es presenten un diccionari il·lustrat contra els estereotips de gènere en la publicitat

04/06/2019


Bela Adler i Javier Mariscal són dos dels 251 artistes que han cedit obres per sensibilitzar a la societat i a la indústria publicitària sobre la necessitat d'utilitzar una representació no discriminatòria de les dones en la comunicació


L'Institut de la Dona i per a la Igualtat d'Oportunitats i el Club de Creatius/es han editat ‘Hola, tu a mi no em coneixes’, un llibre d'il·lustracions sobre dones reals, que intenta combatre els estereotips de gènere en publicitat. El llibre s'ha presentat aquest dimarts en l'Arxiu de la Corona d'Aragó, en un acte en el qual han participat la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera; la directora de l'Institut de la Dona, Rocío Rodríguez; la presidenta del Club de Creatius/as, Uschi Henkes; la directora de Projectes Estratègics de l'agencia Sorra, Alejandra Chacón, i els col·laboradors del llibre Bela Adler i Javier Mariscal.

Adler i Mariscal són dos dels 251 artistes que han cedit obres per sensibilitzar a la societat i a la indústria publicitària sobre la necessitat d'utilitzar una representació no discriminatòria de les dones en la comunicació. Altres artistes són Martín Parr, Carlos Spottorno, Soraya Rosers i Coco Dávez.

El llibre s'ha organitzat entorn de les nou representacions de les dones que són més freqüents en la publicitat: nena, maca, sexy, professional, amiga, esposa, mare, mestressa de casa i àvia. En cada epígraf es llisten les característiques amb les quals es construeixen cadascun d'aquests rols i a continuació s'inclouen les imatges que desmenteixen aquestes característiques. Estereotips com el de les dones enganyosament perfectes, ‘ñoñas’, obsessives compulsives de la neteja, pacatas, recatadas, harpies, banals, meres comparses, insulses i sense gràcia, han de deixar lloc a dones reals, de tot tipus i condició, que no responguin a un patró marcat que encotilla i limita el desenvolupament personal de les dones i el reconeixement de la seva aportació i participació social, més enllà dels rols discriminatoris d'objecte sexual i cuidadores.

Conclusions del Projecte #OVER_

La publicació forma part del projecte #OVER_, estudi realitzat durant 2018 per C. de C. per analitzar què estereotips discriminatoris de gènere s'usen en la comunicació comercial, i el perquè. En l'estudi han participat 61 professionals de la publicitat, anunciants i persones expertes, assistides per l'Observatori de la Imatge de les Dones, gestionat per l'Institut de les Dones.

El Club de Creatius/as, que reuneix a professionals que treballen en publicitat a Espanya, ha volgut posar de manifest que els estereotips de gènere no són socialment admissibles, i que, a més, no són rendibles. L'estranyesa davant la falta de consciència del sector fins ara sobre aquest problema ha estat una de les reflexions aportades en el Projecte #OVER_, durant més de 25 hores de debats.

Les conclusions han estat que les raons que mantenien els estereotips sexistes eren, en la majoria dels casos, la comoditat, la inèrcia, l'ambició desmesurada, la por, l'enveja…, en definitiva, per vicis de la indústria, que la publicació equipara amb els set pecats cabdals. En cada capítol, als “vicis” es contraposen recomanacions per millorar la creativitat des d'aquesta perspectiva. Una raó poderosa per animar al sector a eradicar els estereotips és que les dones no es veuen representades en la publicitat.

Algunes dades de l'Observatori de la Imatge de les Dones

L'Observatori de la Imatge de les Dones realitza des de 1995 un seguiment, d'ofici i a través de queixes de la ciutadania, del sexisme en la comunicació. Des del seu inici i fins a finals de 2018 ha gestionat 16.059 queixes, de les quals el 63% corresponen a continguts publicitaris, i ha dut a terme prop d'1.000 actuacions en total.

Solament en els tres últims anys ha rebut 3.051 queixes, de les quals 1.814 han estat sobre publicitat (el 59%); el nombre de continguts denunciats ha estat d'1.730, el 64% d'ells publicitaris. S'han realitzat 462 actuacions, la qual cosa suposa un increment sobre els anys anteriors, ja que constitueixen el 48% del total d'actuacions des de la seva creació.