El Consell de Ministres autoritza la licitació de les obres d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat amb una inversió de 83,25 milions d'euros

12/04/2019

Aquesta actuació contempla el soterrament de més d'1,5 km de l'actual traçat ferroviari, la supressió del pas a nivell i la construcció d'una nova estació soterrada.


El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Foment a licitar, a través d'Adif, les obres del projecte d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat (Barcelona), per import de 83.251.255,38 euros (IVA inclòs) i amb un termini d'execució de 44 mesos.

Aquesta actuació garantirà la permeabilitat total entre els dos sectors del casc urbà del municipi, dividits històricament per la infraestructura ferroviària, i dotarà als ciutadans d'unes instal·lacions més modernes, plenament integrades i totalment segures tant per a les persones com per a l'explotació ferroviària.

Això es produirà gràcies a l'eliminació de la barrera física que suposa l'actual línia en superfície i del pas a nivell, que registra una elevada densitat de trànsit de vehicles i vianants, evitant a més l'impacte visual i acústic del sistema ferroviari.

A més de la millora de la qualitat de vida, el soterrament també generarà altres notables beneficis, ja que el municipi recuperarà per a ús urbà l'espai que ocupen actualment les vies, creant noves oportunitats de desenvolupament socioeconòmic. De forma paral·lela, Adif està avançant en els projectes d'instal·lacions de protecció i seguretat i de l'edifici de viatgers de la nova estació.

Característiques tècniques

El projecte desenvolupa les actuacions d'obra civil, plataforma, via i catenària de l'alternativa 1 de l'Estudi Informatiu, que s'han definit per causar la menor afecció possible a l'entorn urbà durant l'execució de les obres i al servei comercial de rodalies.

A més, i en compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental, es pretén evitar afeccions a l'estructura de l'autopista B-23, millorar l'accessibilitat dels usuaris del ferrocarril a la futura estació i donar viabilitat al projecte d'implantació d'un tramvia en superfície promogut per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Les obres s'executaran en els termes municipals de Sant Feliu de Llobregat i Sant Joan Despí en una longitud total de 2.975 m de l'actual línia ferroviària, per la qual circulen essencialment els serveis de les línies R1 i R4 de Rodalia.

D'ells, 1.550 m seran soterrats mitjançant dos sistemes constructius: 910 m en túnel entre pantalles i 640 excavats en mina. A més, es preveu l'eliminació de l'actual pas a nivell, l'execució de tres passarel·les per als vianants i la construcció de l'estructura de la futura estació soterrada.