La Delegada del Govern i el Prefecte dels Pirineus Orientals coneixen de primera mà els avanços en seguretat del túnel del Perthus

08/04/2019


Acompanyats pel cònsol d'Espanya en Perpignan, han visitat la sala de control i el primer branc d'evacuació del túnel, situat en la línia d'alta velocitat Figueres–Perpignan, i han participat en una reunió tècnica de presentació dels plans de seguretat i socors


El túnel del Perthus és un exemple de col·laboració transfronterera entre Espanya i França i d'innovació permanent en matèria de seguretat amb base en dos documents tècnics: el Pla de Socors Binacional i el Pla de Seguretat Interior.També és un exemple de col·laboració de les Autoritats amb un gestor d'infraestructura ferroviària.

Durant la jornada d'avui, la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, i el prefecto dels Pirineus Orientals, Philippe Chopin, acompanyats pel cònsol d'Espanya en Perpignan, han tingut l'oportunitat de conèixer el detall de tots dos documents, juntament amb una presentació de la línia i de les seves instal·lacions a càrrec del director general del Gestor de la Infraestructura Línia Figueras-Perpignan S.A. (LFP), Petros Papaghiannakis.

El túnel del Perthus forma part de la Secció Internacional (SI), el tram ferroviari de doble via entre les localitats de Llers, prop de Figueres en territori espanyol, i Li Soler, prop de Perpignan, en territori francès. Està gestionat per l'empresa LFP, participada al 50% pels dos gestors d'infraestructures nacionals de tots dos països: ADIF i SNCF Réseau.

De forma prèvia a la visita d'avui de la delegada i del Prefecto dels Pirineus Orientals, en el que portem d'any, s'han celebrat sengles reunions de les delegacions espanyola i francesa constituïdes per a la gestió del túnel, amb la finalitat d'avançar en la revisió del Pla de Socors i de Seguretat i preparar el simulacre d'emergències conjunt que se celebrarà aquest any.

La línia Figueres-Perpignan té una longitud de 45 km, 25 km en territori francès i 20 km en sòl espanyol; amb un túnel de 8,4 km en el seu traçat, el túnel del Perthus, que fa de frontera entre tots dos països. Aquest túnel està equipat amb diversos sistemes de seguretat i és operat mitjançant uns procediments de seguretat extremadament rigorosos.

La línia, gestionada per Línia Figueras Perpignan S.A., és utilitzada per trens de  viatgers i de mercaderies (inclòs el transport de matèries perilloses) i resulta estratègica per al trasllat de mercaderies des del Port de Barcelona i la façana mediterrània espanyola a tota Europa.