Foment, Generalitat i Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat avancen per a la licitació de les obres d'integració del ferrocarril

04/03/2019


Adif licitarà al seu càrrec les obres, per les quals es soterrarán més d'1,5 quilòmetres, se suprimirà el pas a nivell i es construirà una nova estació soterrada. La inversió inicial prevista ascendeix a 87 milions d'euros


El Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat han acordat aquest dilluns prosseguir amb els tràmits per a la licitació de les obres d'integració del ferrocarril. Concretament, Adif assumirà el cost de tota l'actuació, que a l'origen anava a estar participada en un 50% pel Ministeri de Foment i la Generalitat i l'Ajuntament el 50% restant.

La delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín; i l'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, han anunciat que Adif ha aprovat el projecte d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat (Barcelona), la qual cosa constitueix una destacada fita en l'avanç d'aquesta significativa actuació, per la qual es preveu una inversió inicial aproximada de 87 milions d'euros.

L'anunci s'ha produït després d'una reunió a la seu de la Delegació del Govern a Catalunya de la Comissió de Seguiment en la qual participen el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.

La presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera, va signar el passat 29 de gener la proposta d'aprovació de l'expedient d'informació pública i d'aprovació tècnica definitiva del projecte, donant compliment al cronograma previst i als compromisos del Ministeri de Foment i d'Adif d'impulsar aquestes obres.

Es tracta d'una actuació que garantirà la permeabilitat total entre els dos sectors del casc urbà del municipi --dividits històricament per la infraestructura ferroviària-- i dotarà als ciutadans i ciutadanes d'unes instal·lacions més modernes, plenament integrades i segures tant per a les persones com per a l'explotació ferroviària.

Això es produirà gràcies a l'eliminació de la barrera física que suposa l'actual línia en superfície i del pas a nivell, que registra una elevada densitat de trànsit de vehicles i vianants, evitant a més l'impacte visual i acústic del sistema ferroviari.

A més de la millora de la qualitat de vida, el soterrament també generarà altres notables beneficis, ja que el municipi recuperarà per a ús urbà l'espai que ocupen ara les vies, creant noves oportunitats de desenvolupament socioeconòmic.  

Una vegada aprovat el projecte, Adif obrirà el procés de contractació de les obres mitjançant la seva licitació i posterior adjudicació, amb la previsió d'iniciar els primers treballs durant aquest exercici. De forma paral·lela, Adif està avançant en els projectes d'instal·lacions de protecció i seguretat i de l'edifici de viatgers de la nova estació.

Característiques tècniques

El projecte aprovat desenvolupa les actuacions d'obra civil, plataforma, via i catenària de l'alternativa 1 de l'Estudi Informatiu, i s'han definit per causar la menor afecció possible a l'entorn urbà durant l'execució de les obres i al servei comercial de rodalies.

A més, i en compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental, es pretén evitar afeccions a l'estructura de l'autopista B-23, millorar l'accessibilitat dels usuaris del ferrocarril a la futura estació i donar viabilitat al projecte d'implantació d'un tramvia en superfície promogut per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Les obres, amb un termini d'execució estimat de 44 mesos, s'executaran en els termes municipals de Sant Feliu de Llobregat i Sant Joan Despí en una longitud total de 2.975 metres de l'actual línia ferroviària, per la qual circulen essencialment els serveis de les línies R1 i R4 de Rodalies.

D'ells, 1.550 metres seran soterrats mitjançant dos sistemes constructius: 910 metres en túnel entre pantalles i 640 excavats en mina. A més, es preveu l'eliminació de l'actual pas a nivell, l'execució de tres passarel·les per als vianants i la construcció de l'estructura de la futura estació soterrada.