La Delegació del Govern impulsa la signatura de convenis bilaterals entre el SEPE i les entitats municipals per agilitzar la gestió de les prestacions

25/09/2014

La Delegació de Govern a Catalunya, en la seva funció de coordinació de les diferents administracions públiques, promou la cooperació institucional entre el Servei Públic d'Ocupació Estatal i les diferents corporacions municipals. Aquesta cooperació es plasma en la cessió, per part del SEPE, de "Caixers de Prestacions", a través dels quals els ciutadans d'aquestes localitats disposaran d'un punt que els permeti realitzar la majoria de les prestacions que atén una oficina del SEPE.

D'aquesta funció de cooperació impulsada per la Delegació del Govern han sorgit diferents contactes entre el SEPE i diferents municipis, com és el cas de Badalona o Santa Coloma de Gramenet. Aquest matí en concret s'ha signat un conveni entre el SEPE i l'Ajuntament de Castelldefels, localitat on no hi ha cap Oficina de Prestacions i, no obstant això, hi ha una demanda important per part de ciutadans interessats en els serveis que ofereixen aquestes oficines.

Els "Caixers de Prestacions" són un instrument que permet la gestió de determinades actuacions relacionades amb les prestacions per desocupació. Per mitjà d'aquests caixers, l'usuari pot realitzar gestions sense necessitat de desplaçar-se a les oficines.

A més dels tràmits habituals que es realitzen en les Oficines de Treball, per mitjà d'aquests caixers es podrà sol·licitar cita prèvia per a una posterior assistència a l'oficina, o fins i tot obtenir en l'acte certificats de prestacions que els ciutadans poden necessitar per resoldre diferents tràmits municipals.

El SEPE signarà aquest conveni amb poblacions on, com és el cas de Castelldefels, no hi ha cap Oficina de Prestacions i, no obstant això, sí que hi hagi una demanda important del servei. L'objectiu és instal·lar també aquest tipus de caixers en altres poblacions, on tot i haver oficina d'ocupació, per volum de població s'entèn que complementa el servei prestat per l'oficina. La instal·lació de caixers en municipis amb oficina seria amb caràcter complementari, és a dir, no implicaria en cap cas la supressió de la mateixa, ni la reducció del personal que presta servei en aquestes instal·lacions.

L'entitat que acull el caixer pot oferir un nou servei sense cost addicional. Només haurà de destinar un petit espai al caixer; disposar d'una presa de corrent elèctric i d'una connexió a Internet; realitzar l'escàs manteniment de càrrega de paper i comptar amb la col·laboració d'una persona, amb la formació que el mateix SEPE s'impartirà de forma gratuïta, per a realitzar els aclariments pertinents als futurs usuaris.

Amb aquesta iniciativa, es redueix el temps d'espera dels usuaris que acudeixen a les oficines i, a més, es dóna una resposta més eficaç i propera als ciutadans, ja que evita que hagin de desplaçar-se a una altra població per realitzar les gestions presencialment. També cal tenir en compte els avantatges que aquests caixers ofereixen a les persones que no disposen d'accés a Internet.

Les gestions que es poden realitzar en el "El Caixer de Prestacions per Atur" són les següents:

• Sol·licitud de cita prèvia.
• Reconeixement online de prestacions.
• Sol·licitud de prestacions i subsidis i les seves pròrrogues.
• Sol·licitud de capitalització de prestacions.
• Baixa de prestacions per atur.
• Obtenció de certificats.
• Consulta de prestacions.
• Modificació de domiciliació bancària.
• Programa d'auto-càlcul de prestacions i subsidis.
• Impressió de formularis per a sol·licituds.
• Consulta de certificat d'empresa.
• Informació general sobre prestacions.