El Ministeri de Fomento i el DPTOP acorden el traspàs de la N-II al seu pas pel Maresme i la construcció d’una via alternativa

24/04/2008

La Ministra de Foment i el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques han signat aquest matí el protocol de col•laboració.


  • Foment transferirà al govern català la inversió de la construcció de la via alternativa estimada en 400 M€.
  • La Generalitat impulsarà la transformació de l’actual N-II en una via més urbana i integrada en el seu entorn.

La Ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han signat a Madrid  un protocol pel qual el Ministeri de Foment traspassarà a la Generalitat de Catalunya la carretera N-II al seu pas pel Maresme.

En base a l’acord subscrit, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) durà a terme les obres d’una nova via alternativa a la N-II que millorarà la capacitat i condicions de seguretat i la integració en el territori respecte de l’actual carretera. El Ministeri de Foment transferirà la inversió d’aquesta obra, estimada en 400 milions de euros, al govern català. D’altra banda, la Generalitat impulsarà la transformació de l’actual N-II en una via més urbana i integrada en el seu entorn.

Actualment, la N-II al sru pas pel Maresme registra un tràfic sobre tot de caràcter local i comarcal i ha demanat la seva funcionalitat de via de llarg recorregut. D’una banda, els vehicles de llarg recorregut que circulen per l’autovia A-2 i circulaven la ciutat de Barcelona utilitzen preferentment la AP-7. D’altra banda, al Maresme, paral·lelament a la N-II es troba l’autopista C-32 -de la qual és titular la Generalitat- que recull fonamentalment els vehicles que des de l’àrea metropolitana de Barcelona volen accedir a la demarcació de Girona i la frontera amb França.

El DPTOP i el Ministeri de Fomento preveu la possibilitat d’acordar la cessió de trams de les seves respectives xarxes viàries en funció dels canvis que es vagin produint en la seva funcionalitat. En aquest sentit, es preveu la possibilitat del traspàs a la Generalitat de trams de titularitat estatal que hagin perdut la seva funció de llarg recorregut o hagin d’integrar-se en una xarxa de caràcter local o comarcal.

Traspàs i via alternativa

El protocol subscrit a Madrid assenta les bases per la cessió a la Generalitat de la carretera N-II al seu pas pel Maresme. El tram que se traspassarà té una longitud de 52 quilòmetres i discorre entre els termes municipals de Montgat i Tordera.

A més, l’acord estableix que la Generalitat durà a terme les obres d’una nova infrastructura alternativa a la N-II i a la C-32 al Maresme i el Ministeri de Foment transferirà al governo català la inversió corresponent, estimada en 400 milions d’euros.

La nova via permetrà evitar el pas per l’interior dels nuclis urbans i significarà una millora substancial en la capacitat i la seguretat viàries respecte de l’actual N-II, al mateix temps garantirà la connectivitat amb la C-32. D’aquesta manera, la nova infrastructura podrà absorbir el trànsit que actualment suporta la N-II al Maresme. En aquest sentit, el DPTOP impulsarà també la transformació de l’actual N-II per adequar-la a l’entorn urbà pel que transcorre.

El protocol firmat respon a la voluntat d’ambdues administracions d’afavorir la millora i desenvolupament d’una xarxa de carreteres que asseguri unes condiciones adequades de funcionalitat, comoditat i seguretat viàries. Així mateix, pretén contribuir a una acció més eficaç mitjançant la coordinació dels seus programes d’actuació, gestió i conservació de les respectives xarxes de carreteres.